Tulburarile de invatare

Scris de:
Categorie: General
No Comments
43232invatare-1

img. pr. de pe stiri.com.ro

Conform cercetarilor tot mai ample din ultima vreme, se constata faptul ca tulburarile de invatare afecteaza o arie tot mai larga a populatiei (de ex. 5% din populatia Americii/peste 15 milioane de oameni); uneori aceste tulburari pot fi subtile, greu observabile, de aceea raman nediagnosticate.

Majoritatea copiilor care prezinta astfel de tulburari au o inteligenta medie sau peste medie si uneori pot avea abilitati exceptionale in anumite domenii ( de ex. stie aproape tot ce se poate despre dinozauri dar nu cunoaste alfabetul, citeste impecabil un paragraf dar nu retine nimic din el, are deosebite abilitati artistice dar nu poate recunoaste si lucra cu notiuni matematice etc).

Iata cateva manifestari problematice observabile:

– atentie scazuta, isi pierde repede rabdarea, nu se poate concentra, trece de la o activitate la alta fara a finaliza sarcinile

– urmareste cu dificultate instructiunile, solicita/are nevoie de repetarea indicatiilor

– imaturitate in plan social, se comporta ca si cum ar fi mai mic fata de varsta sa cronologica, nu manifesta receptivitate fata de limbajul nonverbal si fata de sentimentele celorlalti

– inflexibil in atitudini, vrea sa faca doar asa cum stie el, incapatanat, refuza ajutorul

– dezorganizat, nu stie de unde sa inceapa sau cum sa-si etapizeze sarcinile

– “distrat”/absent, pierde lucruri, uita aranjamente/ce are de facut

– pare ca nu dispune de coordonare si se misca ciudat, rastoarna lucruri frecvent, scapa obiecte, se balbaie, scrie “cumplit”

– ii poate fi dificil sa-si controleze impulsurile, intrerupe, schimba subiectul

Ca factori determinanti pe care cercetarile ii evoca se regasesc cei biologici: leziuni la nivelul creierului, anomalii in dezvoltarea creierului, dezechilibre de natura neurochimica sifactorul ereditar; alaturi de acestia deosebit de importanti sunt si factorii sociali si de mediu:familia, scoala, comunitatea.

Chiar daca factorul ereditar poate fi semnificativ in prezenta manifestarii tulburarii de invatare, incurajator este faptul ca s-a constatat un raspuns pozitiv  la un mediu educational stimulativ, majoritatea copiilor cu astfel de dificultati de invatare obtinand progrese.

S-a putut observa ca in situatia in care se intervine de timpuriu si intensiv, creierul este “reconfigurat”, creandu-se noi cai neuronale ce faciliteaza o procesare mai eficienta a informatiei.

Trebuie stiut faptul ca:

– se intampla frecvent ca o tulburare de invatare sa cauzeze copilului probleme in mai multe domenii (de ex. dificultatile legate de intelegerea limbajului pot avea influente asupra concentrarii, a ramanerii in urma, a disconfortului cauzat etc)

– aceste tulburari se manifesta si dincolo de mediul scolar, avand efect asupra modului in care copilul percepe lumea si implicit asupra comportamentelor si relatiilor

– consecintele tulburarilor de invatare se extind in plan emotional; daca nu se bucura de sprijin adecvat si intelegere, acesti copii pot experimenta stari de descurajare, de neincredere, devin convinsi ca nu sunt capabili, astfel ca pot renunta sa mai incerce; complicatiile pot cauza probleme la varsta adulta

De aceea, este foarte importanta identificarea timpurie (undeva spre sfarsitul clasei I) si realizarea unui diagnostic diferential corect; trebuie eliminate cauzele medical-somatice (consult oftalmologic amanuntit, ORL si neurologic pt fiecare tip de analizator); evaluarea IQ-ului si asigurarea ca exista unui climat educational adecvat sunt, de asemeni, importante.

Dificultatile de invatare au a face cu unul sau mai multe dintre cele patru domenii de baza care au legatura cu procesarea treptata a informatiilor:

 atentia (deficitul de atentie/tulburarea hiperkinetica – ADHD)

 perceptia vizuala 

– procesarea limbajului

– activitatea motorie

Iata, va recomand un film foarte bun ce ilustreaza prezenta la un copil a urmatoarelor tulburari de invatare:

dislexia, disgrafia si discalculia:

Like Stars on Earth (2007)

http://www.youtube.com/watch?v=9bev–7zthI

Dislexia = tulburare de citire (citire lentă, cu greşeli, confunda literele cu aspect similar: b si d, m si n, dificultăţi în înţelegerea textului citit, in recunoasterea vizuala a cuvintelor, face inversiuni in cuvinte: cot/toc, nu/un, intelege cu greutate ideile si temele principale, nu poate explica despre ce anume este vorba intr-un paragraf/poveste)
Disgrafia = tulburare de scriere (scriere urâtă, incet si neglijent, greşeli de ortografie, ii este greu sa recunoasca forma literelor, lasa spatii inegale intre litere si cuvinte, omite, inverseaza frecvent litere si numere, uita regulile de scriere cu majuscula si pe cele de punctuatie)
Discalculia = tulburare de calcul(are dificultati in a retine date matematice, tabla inmultirii, formule si ecuatii, are dificultati legate de concepte matematice mai elevate, nu poate interpreta grafice, scheme, diagrame)

“Aproximativ 25 de copii la 10.000 de familii, este numărul declarat al elevilor cu dislexie în România. Totuşi, învăţătorii spun că, în medie, o clasă de 22 de elevi are 3 copii dislexici. Acesta este rezultatul primului studiu naţional despre dislexie, realizat de Institutul de Cercetare GfK România, la solicitarea OMV.

În 63% din cazuri, copiii dislexici aflaţi în evidenţa unui specialist prezintă şi tulburări de scriere (disgrafie), iar 45% şi tulburări de calcul (discalculie).”*

Este important sa se inteleaga in care dintre aceste domenii exista deficiente pentru a se putea crea un program de interventie adecvat, individualizat, sustinut de echipe interdisciplinare de specialisti (medici, psihologi, pedagogi, logopezi, terapeuţi ocupaţionali, kinetoterapeuţi, asistenţi sociali…potrivit fiecarei situatii in parte).

———————————————————————————————————————–

Bibliografie:

Dr. Corinne Smith, Lisa Strick – Dizabilitatile legate de invatare explicate de la A la Z, Aramis Print, 2011

http://www.asociatia-profesorilor.ro/elevi-cu-tulburari-de-invatare.html

http://dislexic.ro/despre-dislexie/ce-este-dislexia/

*http://adevarul.ro/sanatate/minte-sanatoasa/Inmedie-3-elevi-romani-dintr-o-clasa-probleme-invatare-1_501f7a6a7045b4ba089cbdb8/index.html

Stefania Botez – Psihoterapeut, Iasi

Comentarii

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.