I. Introducere

Incepand din data de 13.12.2006 in Romania fiinteaza „Asociatia consilierilor crestini din Romania” ca persoana juridica de drept privat, fara scop patrimonial, apolitica si nonguvermanentala. Aceasta are scopul declarat de a promova consilierea crestina.

Prezentul document reprezinta principiile ACCR pentru o practica etica si eficienta in consilierea crestina si a activitatilor adiacente acesteia. Documentul este destinat consilierilor, formatorilor si supervizorilor si se aplica deasemeni, utilizarii de abilitati de consiliere si practicii organizatiilor care activeaza in acest domeniu.

Scopul acestui Cod este sa ofere un cadru de informare si asistare pentru a facilita o practica profesionala sigura din partea consilierilor care lucreaza dintr-o perspectiva crestina.

Se are in vedere ca, prin intermediul acestui Cod, Persoana Domnului Isus Cristos sa fie onorata, sa se promoveze excelenta in consilierea crestina si unitatea consilierilor crestini. Astfel ca, membrii ACCR au datoria sa aiba cunostinta de continutul acestui Cod si sa se angajeze in activitatile lor in conformitate cu acesta.

II. Cadrul consilierii crestine

2.1. Bazele consilierii crestine

Constienti de particularitatile de gandire si a modului diferit de lucru al fiecarui consilier crestin, ne asteptam totusi, ca fiecare dintre acestia sa aiba o viziune crestina asupra lumii. Un consilier crestin opereaza cu principii generale, explicite sau implicite, pe care sprijina consilierea sa. Acestea ar trebui sa fie conforme cu:

– ceea ce reveleaza Scripturile (Vechiul si Noul Testament) legat de natura si activitatea lui Dumnezeu

– ca El este in acelasi timp si Creatorul si Judecatorul fiintelor umane şi rascumparatorul lor in Cristos – oamenii sunt creati dupa imaginea lui Dumnezeu

– desi, pentru ca sunt cazuti si pacatosi, au nevoie de harul mantuitor al lui Dumnezeu

– Cristos este singurul Salvator si Domn adevarat. Prin viata, moartea si invierea Sa, si prin darul Duhului Sfant, Dumnezeu a pus la dispozitie toate resursele harului Sau pentru a salva oamenii, pentru a-i vindeca si a-i aduce la maturitate si integritate

– realitatea unei lumi cazute in care apare suferinta, durerea, vina, teama, relatiile destramate si comunitatile fragmentate

– dorinta lui Dumnezeu ca oamenii Sai sa lucreze pentru a aduce vindecare si armonia dintre duh, minte si trup

In declaratia de credinta [ vezi in INFO – CREZ ] afirmam adevarurile centrale ale credintei crestine, asa cum apar in Biblie si in crezurile istorice.

2.2. Definirea consilierii crestine

In lumina afirmatiilor si conceptiei sustinute de ACCR, consilierea crestina ar putea fi definita astfel: activitatea care urmareste atat ajutorarea indivizilor, familiilor sau grupurilor pentru a face fata situatiilor de criza si problemelor vietii, cat si realizarea unor schimbari constructive si dezvoltarii plenare in oricare sau in fiecare aspect al vietii. Aceste lucruri se realizeaza in cadrul unei relatii plina de grija, cu limite relationale stabilite, intr-o maniera consecventa cu principiile si invatatura crestina.

2.3. Interferenta consilierii crestine cu cea seculara

– recunoastem ca exista accente diferite printre variatele traditii de consiliere crestina si recunoastem ca pentru unele abordari este mai usor decat pentru altele sa extraga invataminte din teoria si practica seculara

– credem ca teologii sunt chemati sa inteleaga felul in care dinamica pacatului afecteaza in mod patologic structura psihicului uman, iar psihologii trebuie sa intelega ca, deseori, cauza ultima a multor suferinte psihologice nu sta doar intr-un mecanism care funcitoneaza defectuos, ci are radacini adanci care privesc sensul existentei, a semnificatiei vietii pe pamant*

– altfel spus, teologii ar trebui sa-si insuseasca mecanismele fiziopatogenetice ale psihismului, metodologia si dinamica psihoterapiei, iar psihologii si terapeutii trebuie sa accepte cauzalitatea ultima, spirituala, revelata in Scripturi*

2.4. Dileme etice

Suntem constienti ca nu toate problemele dispun de raspunsuri clare, decisive si simple, ca pot aparea multe situatii in care cea mai buna decizie este mai putin evidenta. De aceea, ne asteptam ca membrii sa cunoasca standardele etice, sa isi exercite discernamantul si responsabilitatea, sa caute superizare si suport profesional. Ii incurajam pe membri sa isi noteze motivele pentru care au luat o anumita decizie si ce sfaturi au primit. De asemenea, ei trebuie sa-si asume responsabilitatea si discernamantul cautarii celor mai adecvate solutii potrivit fiecarui caz in parte.

In acest document ne indepartam de codurile care incearca sa reglementeze orice situatie posibila, cautand sa cream un cadru de referinta prin care sa putem discrimina adecvarea/inadecvarea unei actiuni sau inactiunie.

Iata o serie de principii fundamentale care alcatuiesc acest cadru si care definesc conduita potrivita a membrilor:

– membrii vor lucra in beneficiul consiliatilor, interesul acestora primand

– vor mentine o calitate inalta a abilitatilor si cunostintelor si le vor aplica bine

– vor continua instruirea si formarea profesionala

– vor conduce relatia de consiliere evitand orice actiune daunatoare, orice situatie sau conflict de interese care ar putea provoca daune consiliatului; aceeasi conduita trebuie manifestata si fata de colegi

– vor manifesta onestitate si vor garanta confidentialitatea (exceptiile trebuie aduse la cunostinta consiliatului)

– vor facilita consiliatilor autonomia in luarea deciziilor

– vor fi constienti de responsabilitatea pe care o au fata de consiliatii care nu sunt bine echipati pentru a lua decizii pentru ei insisi din cauza varstei, bolii, tristetii, deficientelor de intelegere sau invatare

– vor respecta drepturile si demnitatea oricarei persoane – vor evita sa actioneze discriminativ

– vor fi sensibili la diversitatea experientelor, valorilor si culturilor umane

– vor valoriza calitatea relatiilor dintre oameni

– vor incerca sa minimalizeze tristetea si suferinta

– ii vor incuraja pe consiliati sa se inteleaga pe ei insisi corect

– vor ajuta consiliatii sa se indrepte spre o intregire a persoanei lor mental, spiritual si fizic

– membrii se vor preocupa si de bunastarea lor fizica, psihica si spirituala pentru a fi capabili sa ofere suport altora

III. Standarde etice

3.1. Terminologie

– in acest document cuvantul „noi” se refera la ACCR

– termenul „consiliere” desemneaza atat activitati de consiliere, formare, supervizare, cercetare, sau alte servicii care uzeaza abilitati de consiliere, cat si managementul oricareia dintre aceste activitati

– termenul „client” este un termen generic, similar celui de consiliat, si se refera la oricine beneficiaza de aceste servicii. Clientul poate fi un individ sau un grup.

3.2. Calitatile personale ale consilierului crestin

Fiecare membru este unic si are propria combinatie de daruri, abilitati si atribute ce se constituie in calitati personale. Exista si anumite calitati pe care fiecare membru trebuie sa incerce sa le dezvolte, pentru a fi de folos clientului. Acestea includ:

– autenticitatea: ceea ce ei spun trebuie sa se potriveasca cu lucrurile pe care le gandesc si le fac

– onestitatea: sa onoreze cu credinciosie angajamentele pe care le fac, sa fie neprefacuti si sa evite orice forma de inselaciune sau exploatare a clientilor

– intelepciune: membrii trebuie sa realizeze judecati sanatoase, bazate pe principii sanatoase

– maturitate spirituala: sa aiba o credinta informata si autentica, care sa fie relevata de modul in care traiesc

– competenta: sa presteze doar acea munca ce reflecta competentele pe care le-au dezvoltat prin formare si experienta

– empatie: sa fie capabili sa aprecieze experienta altei persoane din punctul de vedere al respectivei persoane si sa arate ca ii inteleg semnificatia

– stabilitate: sa fie capabili sa faca fata ingrijorarilor clientului fara a fi afectati personal

– respect: sa respecte orice persoana si sa manifeste compasiune fata de toti fara a face discriminari, asigurand sustinere fata de cei defavorizati

– umilinta: sa-si estimeze realist propriile puncte tari si slabiciuni, limitarile si succesele

– echitate: sa faca aprecieri corecte ale persoanelor si situatiilor, bazandu-se pe cele mai bune informatii de care dispun

– curaj: nu trebuie sa lase ca frica sau nesiguranta sa ii opreasca sa faca ceea ce stiu ca trebuie sa faca

3.3. Practici etice

Cerinte legate de relationare:

– la inceputul relatiei profesionale, consilierul si clientul vor stabili un acord (de preferinta scris) cu privire la drepturile si responsabilitatile fiecaruia

– membrii trebuie sa comunice clientilor natura si fundamentul consilierii pe care o ofera, inclusiv utilitatea sa, gradul de confidentialitate si orice alte chestiuni importante (limite de timp, frecventa sesiunilor etc.)

– membrii sunt responsabili sa clarifice termenii in care isi ofera serviciile inainte ca beneficiarii sa consimta la un acord

– clientiilor le vor fi furnizate in mod onest si corect toate informatiile necesare pentru a face o alegere informata asupra serviciilor oferite

– informarea se va face intr-un mod si limbaj accesibil clientului, astfel incat sa fie evitate neintelegerea sau intelegerea eronata cu privire la procesul de consiliere sau la clauzele acordului

– membrii trebuie sa aiba o deosebita atentie pentru a nu produce confuzie sau a nu induce in eroare clientii cu privire la apartenenta lor la anumite organizatii si corpuri profesionale si cu privire la competenta si experienta lor

– cand activitatea consilierului este supervizata, clientul va fi informat despre acest lucru cat si despre numele supervizorului cand acesta imparte responsabilitatea legala pentru caz

– clientul beneficiaza de toata atentia si respectul consilierului, acesta utilizand modalitati clare, adecvate cultural de comunicare respectuoasa

– membrii trebuie sa-si onoreze angajamentele fata de clienti, colegi si alte persoane cu care au o relatie profesionala

3.4. Consimtamantul informat

– membrii furnizeaza servicii cu consimtamantul informat si explicit, liber exprimat al clientului, care va fi dat, de preferinta, in scris

– vor putea face exceptie circumstantele in care sunt nevoi urgente (ex. tentativele sau actiunile suicidare); in astfel de situatii se va putea actiona totusi cu asentimentul persoanei in cauza

– cu exceptia situatiilor de forta majora, membrii vor actiona respectand dreptul clientilor de a refuza sau intrerupe prestarea serviciilor

– cand persoanele nu sunt in mod legal capabile sa dea consimtamantul, consilierul va lucra avand consimtamantul unei persoane care are responsabilitati legale asupra clientului

– in consilierea unei astfel de persoane, consilierul va informa clientul despre serviciile oferite intr-un mod adecvat capacitatilor acestuia de intelegere, ii vor cere aprobarea pentru interventiile propuse si vor lua in consideratie preferintele si interesul optim al persoanei respective

– un membru nu trebuie sa ofere servicii unui copil sau unei persoane minore fara permisiunea unei persoane cu responsabilitati parentale, decat daca s-a consultat cu colegii, managerii si supervizorii si/sau urmeaza indicatiile clare, scrise ale agentiei care l-a angajat

3.5. Confidentialitate

– membrii acorda o atentie deosebita pastrarii confidentialitatii, cu exceptia unor situatii care trebuie anuntate de la inceput clientului pentru a se proteja daca gaseste de cuviinta

– confidentialitatea poate fi dezvaluita cand: clientul reprezinta un pericol pentru altii si pentru el insusi; consilierul este convins ca un client minor este victima incestului, violului, abuzului sau oricarui alt tip de tratament rau; se intrevede necesitatea spitalizarii clientului; cand clientul autorizeaza dezvaluirea unei terte parti sau de o asa maniera incat cei vizati sa nu poata fi identificati; cand legea o cere. Aceasta dezvaluire se va face intr-un mod care protejeaza clientul si increderea acestuia in actul consilierii.

– atunci cand de servicii beneficiaza minori, membrii trebuie sa specifice nivelul de confidentialitate pe care il ofera acestora

– membrii trebuie sa se asigure ca notitele si inregistrarile sesiunilor de consiliere sunt corecte si cu respect fata de clienti si colegi si sunt tinute intr-un loc sigur, astfel incat sa nu fie compromisa confidentialitatea

– rezultatele, documentarile si notitele consilierului pot fi folosite doar in maniera in care anonimatul subiectilor se pastreaza cu strictete si se pastreaza doar atat cat este necesar pentru scopul pentru care s-au facut si doar cu acordul clientului

– membrii trebuie sa se supuna tuturor reglementarilor legale cu privire la protejarea informatiilor si la acordarea dreptului clientilor de a le accesa – daca membrul isi inceteaza practica va distruge toate materialele si nu le va transfera altor colegi decat cu acordul explicit al subiectilor

3.6. Standarde de competenta

– toti clientii sunt indreptatiti la practici si ingrijire de un standard inalt din partea membrilor

– pentru realizarea acestui lucru, membrii trebuie sa lucreze in limitele competentei si experientei lor, sa aiba relatii adecvate, constructive cu clientii si colegii, sa aiba sustinere corespunzatoare si sa adere la etica profesionala

– membrii nu vor prezenta in mod fals limitele competentei lor si nu vor cauta sa-si favorizeze in mod nemeritat pozitia sau imaginea publica, indiferent de tipul de activitate desfasurata

– membrii decid in alegerea si aplicarea celor mai potrivite metode si tehnici de consiliere si raspund personal pentru alegerile si consecintele directe ale actiunilor lor

– in situatiile in care un membru constata ca se afla intr-un impas profesional sau este in postura de a-si depasi limitele de competenta, va consulta colegii sau supervizorul

– membrii au datoria de a depune un efort sustinut in mentinerea si dezvoltarea competentelor lor prin instruire si informare continua

– membrii ar trebui sa dezvolte retele si colaborari cu servicii aditionale avand drept scop binele si interesul clientului

– membrii trebuie sa se asigure ca sunt intr-o forma corespunzatoare fizica, psihica si spirituala pentru a presta servicii eficiente

– atunci cand membrii realizeaza ca dintr-un motiv anume (boala, probleme personale, perturbari survenite in activitatea desfasurata etc.) nu mai pot oferi servicii in conditii de competenta vor cere sprijin si asistenta profesionala pentru a decide daca trebuie sa-si limiteze, suspende sau sa incheie respectiva activitate profesionala

– membrii trebuie sa fie dispusi sa se supuna la examinari ale adecvarii lor profesionale fata de comisia desemnata pentru acest scop de catre Consiliul Director al Asociatiei

– membrii nu trebuie sa discrediteze Asociatia sau profesia de consilier prin nici un lucru pe care il realizeaza sau nu il realizeaza

3.7. Conflictele de interese si relatiile duale

– acestea apar cand consilierul isi asuma doua sau mai multe roluri, in mod simultan sau secvential, fata de client

– membrii trebuie sa evite conflictele de interese sau orice actiuni care ii impiedica sa fie obiectivi si impartiali. Daca apare un conflict de interese, cea dintai preocupare a membrului trebuie sa fie sa protejeze interesele clientului si sa mentina statutul profesiei de consilier

– cand consilierul acorda servicii mai multor persoane care sunt in relatie intre ele (de ex. Sot-sotie, parinte-copil etc.) va incerca sa stabileasca de la inceput care sunt clientii sai si relatia pe care o va avea cu fiecare dintre aceste persoane

3.8. A face si a primi trimiteri/recomandari

– cand vor furniza servicii unor persoane care sunt in evidenta altor specialisti, membrii vor lua in considerare cu atentie problemele care tin de tratament si conditia de bunastarea a clientului; vor discuta cu clientul aceste aspecte si se vor consulta cu celalat furnizor de servicii cand acest lucru este adecvat

– membrii vor dezvolta o retea de colaborari in domeniul prestarilor de servicii in interesul si pentru bine clientilor

– membrii trebuie sa discute de la inceput cu clientii despre toate trimiterile anterioare realizate de colegi sau de alte sevicii

– ei trebuie sa obtina consintamantul clientului atât pentru a face o trimitere, cat si pentru a divulga informatiile care o insotesc; trebuie sa aiba grija ca persoanele carora le sunt divulgate informatiile sa trateze clientul cu acelasi grad de confidentialitate

– membrii vor incerca sa asigure facilitarea ingrijirii clientului in mod corespunzator in eventualitatea ca serviciile sunt intrerupte de factori precum boala consilierului, incompatibilitatea ca urmare a unor aspecte relationale (transfer, contra-transfer etc.), relocalizarea consilierului sau a clientului, avandu-se in vedere in cel mai inalt grad binele clientului

– in situatia in care clientul este indrumat spre un alt coleg sau specialist, cel care face trimiterea va mentine un contact suportiv si responsabil fata de client pana cand acel coleg isi asuma continuarea serviciului în cauza

3.9. Relatia erotica si sexuala cu clientii

– membrii nu vor abuza de relatia lor profesionala cu clientii pentru a obtine avantaje sexuale, emotionale, financiare sau orice alt tip de avantaje personale

– orice tip de activitate frivola, sexuala este nepotrivita si nepermisa, chiar si atunci cand clientul consimte

– consilierul trebuie sa manifeste precautie maxima daca se simte atras intr-o relatie personala cu clientul (actual sau fost), fiind constient de responsabilitatea profesionala fata de client si fata de statutul profesiei

– consilierul trebuie sa fie constient de aceste riscuri, sa impartaseasca supervizorului si sa caute sa-si dezvolte valorile morale si etice

3.10. Supervizarea si managementul

– ca parte esentiala a mentinerii practicii competente, membrii trebuie sa evalueze regulat munca pe care o realizeaza. De aceea, ei trebuie sa beneficieze de supervizare regulata sau sustinere de tip consultativ pentru munca lor

– recomandam ca aceasta evaluare sa includa feed-back de la colegi, supervizori, manageri si feed-back-ul de satisfactie al clientilor; raspunsul deschis si constructiv la evaluari ajuta la mentinerea si imbunatatirea unei practici competente

– cei care furnizeaza supervizare si management trebuie sa aiba formarea corespunzatoare astfel sa fie capabili sa monitorizeze si sa imbunatateasca practicile membrilor, cu scopul de a proteja clientii de practici incompetente

– se admite faptul ca membrii detin responsabilitatea pentru munca lor cu clientul, in afara cazului cand exista un acord formal de a transfera responsabilitatea unui supervizor sau consultant

– toti consilierii, supervizorii si formatorii trebuie sa beneficieze de supervizare/suport consultativ

– membrii trebuie sa fie la curent cu ultimele cunostinte, dezbateri si tehnici profesionale (la un nivel adecvat muncii lor). Ei trebuie sa raspunda la gandirea si ideile aflate in schimbare. Ei trebuie sa aiba in vedere propria nevoie de a continua dezvoltarea profesionala si sa se angajeze in procese de formare adecvate

– membrii nu trebuie sa discrediteze Asociatia sau profesia de consilier prin nici un lucru pe care il realizeaza sau nu il realizeaza

– membrii trebuie sa fie dispusi sa se supuna la examinari ale adecvarii lor profesionale fata de comisia si persoanele desemnate pentru acest scop de catre Consiliul Director al Asociatiei

3.11. Standarde de colegialitate

– relatiile bune dintre colegi consolideaza stabilitatea activitatilor si serviciilor de consiliere. De aceea, membrii vor manifesta fata de colegi (fie ca sunt din organizatia lor sau nu) respect, corectitudine, onestitate, solidaritate

– membrii vor cauta sa sprijine pe cat este posibil si in limitele disponibile eforturile profesionale ale colegilor

– este inacceptabila si neetica denigrarea colegilor, formatorilor, supervizorilor

– membrii nu trebuie sa submineze in nici un fel relatia colegilor cu clientii

– membrii nu vor practica concurenta neloiala

– cand se constata abateri ale unui coleg de la normele etice, membrii vor manifesta interes fata de aceasta situatie atragand atentia celui in cauza cu discretie si colegialitate

– in cazul persistarii comportamentului non-etic situatia se poate impartasi unui supervizor sau se va aduce la cunostinta Comisiei de disciplina

– toti membrii acestei Asociatii impart responsabilitatea de a lua parte la Procedurile de reclamare in situatiile care o impun

– Asociatia si membrii acesteia trebuie sa faciliteze un climat de lucru fara teama, intimidare sau manipulare.